Terveisiä
Hyvinvointialueen valtuuston kokouksesta 22.9.2022!
Kokous pidettiin
tällä kertaa Järvenpään lukiossa. Kahden poissaollessa lähdettiin käymään
listaa läpi. Kokouksen aineista löytyy: https://keuh.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Aluevaltuusto/Kokous_2292022
§ 51
Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta¨
Anne Uotinen
erosi muuton vuoksi, ja uudeksi valittiin Jarno Mäkinen.
§ 52 Kehittämis-
ja tulevaisuuslautakunnan jäsenen valinta
Kyösti Jauhiainen
erosi muuton vuoksi ja uudeksi valittiin Veikko Seuna, SIT (Tupu), Tuusula
Seuraavat pykälät
53-62 olivat täysin puheenjohtajan yksinpuhelua. Asiat nuijittiin pöytään ilman
keskustelua. Kannattaa hypätä tekstissä suoraan pykälään 63.
§ 53
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän hyvinvointialueelle antaman selvityksen
täydentäminen Valtuusto päätti ottaa vastaan ja merkitä tiedoksi
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän hallintopäällikön 23.6.2022 § 3 ja 8.9.2022
§ 5 tekemät selvityksen täydennykset ja että Keski-Uudenmaan
sote-kuntayhtymän yhtymähallituksen 15.2.2022 § 20 selvityksessä sekä
hallintopäällikön edellä mainituissa täydennyksissä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
§ 54 Eteva
kuntayhtymän Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle antaman erityishuoltopiirin
omaisuutta, sopimuksia ja vastuita koskevan selvityksen täydennys
Valtuusto
merkitsee tiedoksi Eteva kuntayhtymän antaman
liitteiden mukaisen selvityksen.
§ 55 Vantaan
kaupungin selvityksen täydennys Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan
hyvinvointialueelle pelastustoimelta siirtyvästä omaisuudesta, sopimuksista ja
vastuista
Aluevaltuusto
päätti: ottaa vastaan ja merkitä tiedoksi Vantaan kaupungin selvityksen.Ja merkitä
tiedoksi varattu oikeus täydentää annettua selvitystä tarvittaessa.
§ 56 Järvenpään
kaupungin selvityksen täydennys Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätetiin ottaa
vastaan ja merkitä tiedoksi Järvenpään kaupungin 6.6.2022 § 5 tekemän
selvityksen täydennyksen, että Järvenpään kaupunginhallituksen 16.2.2022 § 48
selvityksessä sekä edellä mainitussa täydennyksessä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan
hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät
tarpeelliset muutokset.
§ 57 Uudenmaan
päihdehuollon kuntayhtymän selvitys Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätettiin, että
Uudenmaan päihdehuoltokuntayhtymän selvityksessä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan
hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät
tarpeelliset muutokset.
§ 58 Mäntsälän
kunnan selvitys Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätettiin, että
Mäntsälän kunnanhallituksen 14.2.2022 § 39 selvityksessä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan
hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät
tarpeelliset muutokset.
§ 59 Hyvinkään
kaupungin hyvinvointialueelle annettavan selvityksen täydennys
Päätettiin ottaa vastaan ja merkitä tiedoksi Hyvinkään kaupungin 4.7.2022 § 192 tekemän lisäselvityksen. Ja että Hyvinkään kaupunginhallituksen 28.2.2022 § 54 selvityksessä sekä edellä mainituissa täydennyksissä mainittu omaisuus, lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät tarpeelliset muutokset.
§ 60 Pornaisten
kunnan selvitys Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätettiin, että
Pornaisten kunnanhallituksen 21.2.2022 § 25 selvityksessä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan
hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät
tarpeelliset muutokset.
§ 61 Tuusulan
kunnan selvityksen antaminen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätettiin, että
Tuusulan kunnanhallituksen 28.2.2022 § 79 selvityksessä mainittu omaisuus,
lomapalkkavelka, sopimukset ja vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa hallintojohtajan
hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti tehtävät
tarpeelliset muutokset.
§ 62 Nurmijärven
kunnan selvityksen antaminen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
Päätettiin, että
Nurmijärven kunnanvaltuuston 28.2.2022 § 12 selvityksessä sekä edellä
mainituissa täydennyksissä mainittu omaisuus, lomapalkkavelka, sopimukset ja
vastuut siirtyvät 1.1.2023 lukien Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Ja valtuuttaa
hallintojohtajan hyväksymään selvitykseen myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti
tehtävät tarpeelliset muutokset.
Tähän loppuikin
sitten puheenjohtajan yksin puhelu noin kello 18:22 ja alkoi kunnon ralli.
§ 63 Uudet
valtuustoaloitteet
Reija Taipila (KD)
muistutti meitä haasteista löytää uusia työntekijöitä hoitoalalle. Este
paluulle hoiva alalle on unohtuneet taitot hoitotyöstä. Tarvitaan työhön paluu
koulutusta palaaville. Tätä voisi tehdä
yhteistyötä alan ammattikorkeakoulun kanssa. KD:n valtuustoaloite: esitämme
että hyvinvointi alue selvittää yhteistyötahojen kanssa mahdollisuuksia
paluukoulutukseen.
§ 64
Hyvinvointialueen johtajan valinta
Pirjo
Laitinen-Parkkonen poistui jäävinä kokouksesta.
Monica Hostio esitteli hyvinvointialueenjohtajan rekrytointiprosessin vaiheita.
Petja Harakka esitteli miten valinta suoritetaan
Puheenjohtajan avattua
keskustelun oli jo 12 puheenvuoropyyntöä jonossa.
Ensimmäisen
puheenvuoron käytti aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu (KOK). Helinä
muistutti, että päätös luo suuntaan hyvinvointialueen tulevaisuudelle. Helinä
lupasi äänensä Pirjo Laitinen-Parkkosella, joka on ollut mukana jo kuntien
KUUMA yhteistyön alkumetreiltä alkaen.
Demarin
ryhmäpuheenvuoro, Irma Pahlman kiitteli prosessia.
PS
ryhmäpuheenvuorossa Mari Valve kiitteli rekryprosessin läpivienneitä tahoja.
Valtuustoryhmä toivoi kärkiehdokkaiden haastattelua, mutta pyyntö tuli liian
myöhään. Mari painotti, että tarvitaan henkilöä joka pystyy tekemään uutta
mutta myös tunnistaa toimivan vanhan. Halutaan joukkuepelaajaa.
Keskusta
valtuustoryhmä (Tarja Edry) lähti miettimään millaista johtajaa tarvitaan:
muutos johtajaa, joka vie muutoksen perustasolla saakka joka myös ymmärtää
taloutta. Hakijoista erottui hyvin viiden kärki, jotka haastateltiin. Näistä 3
pääsi jatkoon. Myös kykytestausta on tehty hakijoille. Nämä tuloksen on
prosessissa sivuutettu. Kykyarvioinnin tuloksia ei näytetty valintaryhmälle.
Hallitukselle ne annettiin suullisesti. Konsultti ei halunnut näitä näyttää
koska ”voitte tehdä näistä vääriä johtopäätöksiä” Yksi hakija oli kuulemma
näistä yli muiden. (Puheenjohtaja muistutti, että soveltuvuusarvioiden
läpikäynti ei ole mahdollisista julkisessa valtuuston kokouksessa) Tarja
kyseenalaisti onko tässä oikeasti haluttu Suomen parasta. Keskusta on
osoittanut puheissaan halua muutokselle.
Valtuutettu
Lintula piti Vihreiden ryhmäpuheenvuoron. Vihreät kiitteli kaikki valinnassa
mukana olleita henkilöitä. Yhdessä suunniteltu prosessi on viety loppuun.
Vihreät myös kiitteli kaikkia hakijoita. Erityiskiitokset annettiin
kärkihakijoille. Tarvitsemme parhaan mahdollisen osaajan. Haluamme uudistajan. Vihreät
antoi tukensa Pirjolle. Puheenjohtaja vahingossa keskeytti puheenvuoron, mutta
antoi luvan jatkaa. Tiia Lintula myös muistutti että olemme kaikki vastuussa
hyvinvointialueen onnistumisessa. Tiia painotti valmentavaa johtamista.
Mimmi Launiala,
VAS, oli pahoillaan ryhmäpuheevuorossaan, että hakuprosessi oli myöhemmin kuin
muilla hyvinvointialuiella. Meillä on yli 40 miljoonan euron ylitysuhka.
Koululaiset eivät saa lääkärin palveluita yms. AVI:iin on lähtenyt paljon
valituksia, että palveluista ei pystytä tarjoamaan. Meidän pitäisi uudistaa rakenteita.
Avointa yhteistyötä henkilöstöjärjestöjen kanssa pitää olla jatkossakin.
Reija Taupila, KD
ryhmäpuheenvuoro: Millainen ymmärrys johtajalla on organisaatiosta ja
Keski-Uudenmaan alueesta yleensä. Onko johtajalla hyvät verkostot ministeriöön.
KD antoi tukensa Pirjolle.
Viimeinen
ryhmäpuheenvuoro valtuutettu Morelius, Liike Nyt. Molemmat kärki ehdokkaat
täyttävät asetetut vaatimukset. Tummat ovat tulevaisuuden pilvet sotessa. Jos
Keusote olisi laiva, ei kippari voisi purjehtia Atlantin yli, tekemätön paikka
selvitä kuivin jalon. Onnea etukäteen uudelle hyvinvointijohtajalle, sitä
tarvitaan.
Tähän väliin
puheenjohtajan antoi 10 minuutin tauon.
Seuraavan
puheenvuoron käytti valtuutettu Järvinen. Ks, https://youtu.be/ZUoaInwtbiY “tehdään tänään hyvä valinta”
Sirkka Rousu
kuvasi hyvän johtajan ominaisuuksi: Strateginen ja muutoksen johtaminen, sidosryhmäyhteistyö,
ihmisten johtaminen, mukana eläminen, kuunteleminen, dialogi. Sirkka kannatti
Pirjoa.
Jorma Piisinen
toivoi, että organisaatio toimii tehokkaasti. Henkilöstön vaihtuvuus % on ollut
korkea, joka on keusotessa johtunut johtamisesta. Myös Keusoten talous on
ylittänyt jatkuvasti budjetin. Jorma kertoi, että luottamushenkilöt olisivat
torpanneet sopeutustoimet. Jorma kannatti Mikko Komulaista.
Lassi Markkanen,
luottamushenkilönä on tullut tehtyä hyviä ja huonoja päätöksiä. Päätöksen teon
pitäisi perustua faktoihin, mutta henkilövalinnoissa sekoittuu mukaan myös
tunteet, sympatiat ja antipatiat. Meillä tänään jokainen saa suljetussa
lippuäänestyksessä toimia omantunnon mukaan. Lassi kannatti Mikko Komulaista.
Maiju Tapiolinna,
haastavassa tehtävässä ei ole varaa epäonnistumiseen. Maijun mielestä Mikko
Komulainen olisi pätevin.
Satu Lampi
kiitteli kaikkia hakijoita. Satu odotti että oltaisiin päästy
henkilökohtaisesti haastattelemaan. Harmittavaa, että kaikkea tietoa ei jaettu
valtuutetuille. Satu kannatti muutosta, Mikkoa.
Matti Vanhanen, voimme
valita vain yhden johtajan. Ei ole hyvä, jos valtuutetut jakaantuvat kahden
ehdokkaan puolueisiin. Nyt valitaan johtaja vastuulliseen tehtävään joka saa
mandaatin valtuustolta. Kukaan näistä hakijoista ei ole ollut yhteydessä Mattiin
Matin ollessa valtionvarainministeri.
Valtuutettu Pahlman,
ääni menee Pirjolle. Keski-Uudenmaan alue on monella mittarilla Suomen ykkönen.
Pirjo on ollut Hus ratkaisun valmistelussa keskiössä. Hus on tärkeä
edunvalvonnallinen haaste meille.
Luukkonen sanoi,
että keskusta nosti ryhmäpuheenvuorossaan kissan pöydällä. Onko valintaprosessi
ollut avoin ja reilu, onko siinä valitusmahdollisuus?
Tuija Reinikainen
ei tunnista, etteikö valinta olisi ollut tasapuolinen. Olemme eläneet Keusote
aikaa 5-6 vuotta. Pitäisikö kysyä itseltämme miten olemme johtaneet Keusotea,
jos se ei ole onnistunut. Johtaja ei johda yksin vaan yhdessä valtuuston ja
hallituksen kanssa.
Sari Silventoinen
en tunne kumpaakaan ehdokasta. Ei ystävyyssuhdetta. Täysin kokematon
poliitikko. Olen tehnyt oman päätöksen, itse. Mun perusta on ollut
työhakemukset, henkilöarviot, teams haastattelut. Googlasin heidät. Työskentelen
lääkärinä Oma Hämeen alueella. Mietin kumpi ehdokkaista toimii parhaiten HUS:in
kanssa. HUS neuvotteluihin, ei voi mennä harjoittelemaan. Keusoten
muodostaminen ei ole ollut helppoa. Emme tiedä olisiko joku toinen voinut
toimia paremmin. Tarvitsemme meihin sitoutuneen johtajan. Mihin perustuu väite
että lääkäripula johtuisi nykyjohdosta. Tämä ei perustu todellisuuteen.
Disinformaatiota on ollut alueen lehdissä. Keusoten lääkärit ovat harmissaan
mediassa käydyssä keskustelussa. Lääkäreiden mielestä ollaan nyt menossa OK
suuntaan. Esitän toiveen, että jokainen valtuutettu äänestää omasta mielestään
parasta ehdokasta, ei ketään vastaan. Äänestyspäätös pitää perustua tietoon
eikä disinformaatioon. Minun ääni menee Pirjolle
Valtuutettu Edry
kannattaa Mikkoa.
Valtuutettu
Korkeakoski, tarkastuslautakunnan puolesta kertoi että tarkastuslautakunta
tulee ottamaan hyvinvointijohtajan valintaprosessin erityistarkastuksen
kohteeksi. (tämän jälkeen alkoi keskustelu, että Korkeakoskella ei ollut
tarkastuslautakunnan mandaattia tällaista esittää)
Ja sitten
äänestettiin.
Vaaleissa
annettiin 69 ääntä. Mikko Komulainen 35, Pirjo Laitinen-Parkkonen 33.
Mikko Komulainen valittiin.
Kirjoitin omankin
puheenvuoron, mutta koska puheita oli jo pidetty paljon niin en tätä ääneen
lukenut vaan julkaisen sen nyt tässä.
Puheenjohtaja,
arvoisat valtuutetut ja hyvinvointialueen johtaja kandidaatit.
Johtajan
valinta tähän organisaatioon on meidän tulevaisuutemme kannalta
merkityksellisempää kun strategian tai talousarvion hyväksyminen. Hyvä johtaja
saa hyvinvointialueen menestymään ja loistamaan, kun taas huono johtaja
huolimatta valtuuston ja hallituksen päätöksistä ajaa meidät perikatoon. Haluan
uskoa, että tänään valitsemme hyvin johtajan.
Valittavalle
hyvälle johtajalle on meidän nyt syytä antaa evästyksen mitä häneltä odotamme.
Nyt on se hetki, kun liittomme uuden johtajan kanssa siunataan. Eli nyt pitää
joko sitoutua tai paeta.
Minun
evästykseni uudelle johtajalle on
1)
Älä korjaa mitään, mikä ei ole rikki
2)
Vaikka nyt johtajaksi nimitetään pitää johtajuus kuitenkin nöyrästi
organisaatiossa ansaita
3)
Ole läsnä ja kuuntele, ole oikeudenmukainen, luota ja näytä suuntaa
4)
Ole mahdollistaja, tee parhaasi, jotta alaisesi loistavat
Nyt valittavan
johtajan tulee luotsata organisaatiota talouden kannalta kestävällä tavalla.
Meillä kun ei ole varaa kaikkeen, niin vahvasti pitää pystyä priorisoimaan mikä
on kulloinkin vaikuttavinta palvelua ja miten se taloudellisesti kestävälle
pohjalle rakennetaan. Mutta ennen kaikkea uusi johtaja on myös organisaation
veturi ja henkilöstön johtaja. Palvelut, joita järjestämme tuotamme ovat
ihmisvoimin tuotettuja. Aikanaan kun Pohjola sairaalaa rakennettiin, oli
sairaalalla vain kaksi mittaria henkilöstön hyvinvointi ja potilaiden läpi
menoaika sairastumisesta tervehtymiseen. Toivoin nämä kaksi mittari olevan myös
uuden johtajan fokuksessa.
------------------------------------
Tämä on täysin
Laurin näkökulmasta kirjoitettu Laurin kuulemana ja näkemänä, eikä edusta
mitään virallista linjaa. Kokous pöytäkirja julkaistaan aikanaan ja kokous oli
myös juutubessa nähtävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti